07 October 2009

Kisah dan tauladan : Jangan mempermainkan sunnah dan hadis

Ibn Khalikan meriwayatkan dalam al-Wafayat dan Ibn Kathir dalam al-Bidayah wan Nihayah dari tulisan Qutubuddin al-Yuniniy berkata yang bermaksud , telah sampai kepada kami cerita tentang seorang lelaki yang dikenali sebagai Abu Salamah dari daerah Busra yang berperangai keji dan gemar mempermainkan hadis.

Pada suatu hari beliau telah mendengar tentang siwak dan kelebihan menggunakannya.Apabila mendengar perkara tersebut, beliau telah pun berkata : "Demi Allah ! Bagiku siwak ini hanyalah layak digunakan di tempat keluar ini", seraya menunjukkan bahagian punggungnya.Beliau lantas mengambil kayu siwak itu lantas memasukkannya ke bahagian punggungnya kemudian mengeluarkannya kembali.


Akibat dari perbuatan kejinya itu beliau telah pun merana selama sembilan bulan mengadu sakit dalam perut dan bahagian dubur.Setelah berlalu Sembilan bulan itu, beliau telah ‘melahirkan’ seekor binatang yang ganjil sifatnya, seperti seekor tikus tetapi memiliki kepala seperti kepala ikan dengan empat taring yang amat besar, ekor yang tajam dan empat batang jari.Bahagian belakangnya pula seumpama belakang arnab.

No comments:

Post a Comment